Siirry sisältöön

Hajala-Nunna

Salon Hajalan ja Kaarinan Nunnan välille suunnitellaan toinen raide nykyisen raiteen viereen sisältäen Hajalan, Kriivarin ja Piikkiön oikaisut. Välille suunnitellaan 40 uutta siltaa ja alueella on 11 korjattavaa siltaa.

Rataosuuden pituus: noin 33,5 km

Kunnat suunnittelualueella: Salo, Paimio, Kaarina, Turku

Tietoa hankkeesta

Paimion Toikkalan oikaisusta luovutaan ratasuunnitelmassa

Yleissuunnitelmassa esitetty Toikkalan oikaisu jää pois ratasuunnitelmasta. Oikaisun sijaan Paimion Toikkalan kohdalle suunnitellaan toinen raide suoraan nykyisen raiteen viereen.

Tietoa hankkeesta

Radan reitti kartalla

Kartalta voit tutkia rataosuuden reittiä. Karttapalvelusta löydät radan suunnitellun linjauksen, asemat ja asemavaraukset, matkan varrelle tulevat sillat ja tunnelit, muuttuvat tiejärjestelyt sekä suunnitelmakartat PDF-muodossa.

Suunnittelualue

Suunnittelualue rajoittuu Salon Pepallonmäen rautatietunnelista Kaarinan Piikkiöön. Rataosuudelle suunnitellaan toinen raide nykyisen raiteen viereen sisältäen Hajalan, Kriivarin ja Piikkiön rataoikaisut. Suunnitteluun kuuluvat uuden raiteen edellyttämät rakenteet, kuten esimerkiksi vaihteet, sillat, turvalaitteet sekä radan sähköistys. Lisäksi suunnitellaan tarvittavat tie- ja katuyhteydet.

Aikaisempiin suunnitteluvaiheisiin voi tutustua Väyläviraston hankesivulla.

Ajankohtaista hankealueella

12.04.2024

Uutiset

Ratalinjaa ilmakuvataan ja laserkeilataan kevään aikana

Kuvauksiin liittyen maastossa tehdään lisäksi signalointi- ja mittaustöitä.

4.03.2024

Uutiset

Länsiradan rakentaminen voisi alkaa vuonna 2026

Yhtiön tavoitteena on käynnistää koko yhteysvälin rakentamissuunnittelu vuoden 2024 aikana ja ensimmäisten yhteysvälien rakentaminen vuonna 2026.

17.10.2023

Tiedotteet

Tunnin juna mahdollistaa lähiliikenteen myös Varsinais-Suomessa

Turun ja Salon välillä olisi mahdollista liikennöidä lähijunia käytetyn kaluston mukaan 30 tai 60 minuutin vuoroväleillä.