Siirry sisältöön

Espoo–Salo-oikorata

Espoon ja Salon välille suunnitellaan uusi rata. Oikorata on jaettu kahteen ratasuunnitelmaan (Espoo-Lohja ja Lohja-Salo) ja neljään erilliseen osatehtävään: Espoo-Vihti, Vihti-Lohja, Lohja-Suomusjärvi ja Suomusjärvi-Salo. Jokaisesta osatehtävästä vastaa suunnittelukonsultti.

Suunnittelusta valmistuu kaksiraiteinen sekaliikenteen rata, jossa henkilöliikenteen junanopeus on 200 km/h. Ratageometria suunnitellaan mahdollistamaan myös 300 km/h kulkevat junat.

Suunnittelu sisältää arviolta 113 siltaa ja 22 tunnelia.

Asemat: Hista, Veikkola, Vihti-Nummela, Lohjansolmu.

Asemavaraukset: Espoon Myntinmäki, Vihdin Huhmari, Salon Lahnajärvi, Salon Suomusjärvi ja Salon Muurla.

Kunnat suunnittelualueella: Espoo, Kirkkonummi, Vihti, Lohja, Salo

Rataosuuden pituus: noin 98 km
Espoo-Lohja noin 37,5 km ja Lohja-Salo noin 60,8 km

Tietoa hankkeesta

Uuden radan reitti kartalla

Kartalta voit tutkia Espoo–Salo-oikoradan reittiä. Karttapalvelusta löydät radan suunnitellun linjauksen, asemat ja asemavaraukset, matkan varrelle tulevat sillat ja tunnelit, muuttuvat tiejärjestelyt sekä suunnitelmakartat PDF-muodossa.

Suunnittelualue

Espoo-Lohja: Suunnittelualue rajautuu nykyisen Espoon aseman länsipuolen ja Lohjan Lempolaan suunniteltavan aseman länsipuolen väliselle alueelle.

Lohja-Salo: Suunnittelualue rajautuu Lohjan Lempolan (Lohjan ja Salon kuntarajan) ja Salon aseman väliselle alueelle.

Molemmissa ratasuunnitelmissa yhteysväleille suunnitellaan uusi kaksiraiteinen rata, mahdolliset asemat ja asemavaraukset, vaiheet, sillat, tunnelit ja muut taitorakenteet sekä tarvittavat tie- ja katuyhteydet.

Aikataulu

Ratasuunnitelmien laatiminen on aloitettu syksyllä 2021.

Suunnittelun aikaisempiin vaiheisiin voi tutustua Väyläviraston hankesivulla.

Ajankohtaista hankealueella

4.03.2024

Uutiset

Länsiradan rakentaminen voisi alkaa vuonna 2026

Yhtiön tavoitteena on käynnistää koko yhteysvälin rakentamissuunnittelu vuoden 2024 aikana ja ensimmäisten yhteysvälien rakentaminen vuonna 2026.

12.10.2023

Uutiset

Ratalinjan maaperätutkimukset jatkuvat

Tunnin junan suunnitellun ratalinjan kallioperä- ja pohjatutkimukset jatkuvat kevääseen 2024 asti. Työt ovat osin käynnistyneet tutkimuspisteiden merkitsemisellä maastoon ja jatkuvat kairaustöillä.

22.09.2023

Uutiset

Perälänjärven asukastilaisuuden esitys ja materiaalit

Kirkkonummen Veikkolassa sijaitsevan Perälänjärven alueen asukkaille ja maanomistajille järjestettiin Teams-asukastilaisuus keskiviikkona 20.9.